Indspilning af Vivaldis 6 dobbeltkoncerter for violin, orgel og orkester

v. Mo Yi, violin, og Ulrik Spang-Hanssen, orgel, med Randers Kammerorkester under ledelse af David Riddell

Antonio Vivaldi er megapopulær af en klassisk komponist at være. Det skyldes især de fire violinkoncerter, som er samlet under betegnelsen ’De fire årstider’, men dem kender til gengæld de fleste mennesker. Listen over Vivaldis kompositioner er imidlertid meget lang, og blandt disse finder man ikke mindst hundredevis af koncerter for de forskelligste besætninger. En af de mere upåagtede afkroge af dette vældige output er 5 koncerter for violin og orgel og en sonate for den samme besætning plus en obo. Når Vivaldi skrev så mange forskellige koncerter for et, to eller flere instrumenter på en gang, skyldes det, at han var musiklærer på en skole for forældreløse, men tilsyneladende højt begavede unge piger, som havde et umætteligt behov for frisk materiale at optræde med.

Nogle af Vivaldis koncert er naturligvis indspillet masser af gange, mens andre er betydeligt mere upåagtede, således disse seks værker. Samarbejdet mellem Randers Kammerorkester og Ulrik Spang-Hanssen er af ældre dato og har efterhånden resulteret i et større antal indspilninger. Mo Yi har ligefrem været en af koncertmestrene for dette orkester, og sammen har de to tidligere indspillet en dobbeltkoncert af Joseph Haydn. De to solister samarbejder om at udforme de frie kadencer og overledninger i forbindelse med deres fortolkninger. To af koncerterne har været spillet på et par koncerter i efteråret, og herfra ligger der her en smagsprøve af koncerten i F-dur, RV 541:

For mere information se Ulrik Spang-Hanssens og Mo Yis poster “Alt det der ikke står”, som blev præsenteret ved DJMs forskningsseminar 2021.