Musikalske stoppesteder for børn i indskolingsalderen
v. lektor Torben Westergaard og adjunkt, ph.d. Cecilie Møller, Center for Music in the Brain/royal Academy of Music, Aarhus/Aalborg
Musikalske stoppesteder i indskolingen – et forstudium
Børn og unges trivsel oplever et øget fokus i en tid med dalende trivselsmål i nationale og internationale undersøgelser. Samtidig vokser interessen for sammenhængen mellem kunst, kultur, sundhed og trivsel. Musikforskningen har påvist sammenhænge mellem musik og kognitive faktorer, der især i et internationalt perspektiv ses som afgørende for læring og succes senere i livet. Eksempelvis er det påvist, at baggrundsmusik kan støtte opmærksomhed og skabe stemning afhængigt af opgavens art, musikkens kompleksitet, tempo og lytterens individuelle præferencer. Tilsvarende kan baggrundsmusik fremme opmærksomhed og fokus ved at skabe strukturer, der understøtter mental synkronisering. Dette kan være særligt gavnligt i miljøer hvor niveauet af opmærksomhed og koncentration varierer, såsom i skoleklasser. De fleste studier på området har dog fokuseret på børn på mellemskoletrinnet og derover.
KUV-modningsprojektet “Musikalske stoppesteder” undersøger, hvordan specialkomponeret musik og animeret videokunst kan styrke trivsel, koncentration og læring i indskolingen i danske folkeskoler. Projektet bygger på erfaringer fra indskolingslærere, der gennem en årrække har brugt baggrundsmusik via YouTube til at støtte overgange mellem aktiviteter. Karakteren af den musik, der typisk anvendes, har tendens til at være relativt ‘formløs’ dvs. med et vist fravær af tydelig melodik og formstruktur. Dermed fremstår de enkelte musikstykker uden egentlig musikalsk start, midte eller slutning, og de er ofte med en væsentlig længere varighed end gængs musik. Projektets “Quiet Music” (lyt/se neden for), komponeret til primært bas og barokfløjte, står i kontrast til denne produktionsæstetik. Musikken er kendetegnet ved langsomt tempo, dybe frekvenser og en for genren unik kompositorisk formkurve og melodik, designet til at fremme en “low arousal”-tilstand, der understøtter ro og mental synkronisering. Akvarel-animerede bjerglandskaber, gengivet i 3D-grafik, forstærker musikkens beroligende virkning og skaber en sanselig helhedsoplevelse. Med en kombination af æstetisk nytænkning og funktionel tilpasning adskiller musikken sig således fra generisk baggrundsmusik, og bygger på en kunstnerisk idé om at skabe et støttende, harmonisk og kulturelt nærværende læringsmiljø for danske skoleelever.
37 folkeskoleelever fra en 0. og en 3. klasse samt deres lærere deltog i projektets empiriske del, som kombinerede kvalitative og kvantitative metoder. Formålet var at: 1) belyse forskelle i oplevet trivsel efter ca. 10 minutters afspilning af hhv. ”Quiet Music” og afslappende YouTube- musik; 2) fungere som forstudie for et større projekt om musikalske rutiner på skoler, som ikke i forvejen har en sådan praksis.
Over to uger vurderede børnene deres egen og klassens trivsel på en 5-punkts smiley-skala efter 10 minutters musikafspilning. Lærerne vurderede klassens trivsel før og efter, evaluerede midtvejs og deltog i afsluttende interviews. Mens lærerne ikke oplevede nævneværdige forskelle mellem de to musikformer, scorede børnene generelt højere efter ”Quiet Music”, især i 3. klasse og særligt på spørgsmålet “Hvordan tror du klassen har det lige nu?” Resultaterne peger på et potentiale for at udforske effekterne i en bredere kontekst med testbare hypoteser målrettet mere specifikke kunstneriske og musikpædagogiske aspekter.
Projektet har kunstnerisk, musikpædagogisk og forskningsmæssig relevans, idet det kombinerer kunstnerisk skaben og anvendelse i praksis i indskolingsregi. Koblingen mellem musik og animation kan desuden generere ny viden om, hvordan tværæstetiske udtryk kan fremme børns trivsel i skolesammenhænge.
De foreløbige resultater fra projektet blev fremlagt på Netværkskonference 2024 i Dansk Netværk for Musikpædagogisk Forskning og Udviklingsarbejde.
. . .
Torben Westergaard, lektor ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus, har en cand.pæd. i didaktik (musikpædagogik) fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/AU samt mastergrader i Læreprocesser og i Informations- og kommunikationsteknologi og læring fra Aalborg Universitet. Hans musikalske uddannelse omfatter studier ved Musicians Institute i Los Angeles og The New School i New York, suppleret af et omfattende udøvende virke.
Cecilie Møller, cand.psych. ph.d., er uddannet først ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og siden Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. Med en ph.d. i psykologi og neurovidenskab er hun ansat som adjunkt på Danmarks Grundforskningsfonds Center for Music In the Brain, Aarhus Universitet/ Det Jyske Musikkonservatorium, Aarhus/Aalborg.