3D-lyd og moderne scenekunst

Henrik Winther Hansen, adjunkt og klassisk tonemester

3D-lyd synes at være en oplagt måde at tilføre scenekunst en yderligere dimension. Forestil dig hvordan det vil føles at være med på scenen, mens skuespillerne agerer foran, bagved, over eller under dig! Ikke engang film med surround-sound fører dig så tæt på. Ved at have hovedtelefoner på, og benytte en speciel kunsthoved-mikrofonteknik, er muligheden til stede. Hvis man slukker lyset i teatersalen eller afbryder filmens billedside, vil en 3D-lydside stadig overbevise din hjerne om realismen i en thriller. Hvis du derimod slukker for lyden, vil din oplevelse blive markant dårligere og urealistisk. Måske skyldes det, at vores hørelse fra starten er skabt som det ultimative overvågningssystem, og det vi altid kan stole på. Hørelsen er for eksempel også aktiv, når vi sover eller er bevidstløse. I dette FOKU-projekt undersøges det, hvordan moderne scenekunst kan profitere af 3D-lyd. Flere forestillinger, som inddrager den viden om binauralteknik (også kaldet kunsthovedstereo), som DJM gennem nogle år har opbygget og undervist elektroniske komponister i at benytte, er i samarbejde med Line Tjørnhøj under forberedelse. Teknikken vil blive brugt til at skabe en lydkulisse, som vil drage tilskueren meget tættere på musikerne og skuespillerne på scenen.

Se Henriks poster fra DJMs MINI-konference 2012