Bigbandet ud af rytme-boksen
En undersøgelse af nye roller og klangmuligheder i større jazzensembler, med særligt fokus på rytmegruppen
v. Kasper Bai Andersen
Gennem mangeårig erfaring som komponist, arrangør, dirigent og guitarist i større jazzensembler, samt underviser i samme discipliner, står det mig klart, at skabelsen af ny musik for disse ensembleformer ofte er fanget i et dilemma mellem tradition og fornyelse, som i høj grad er betinget af rytmegruppens rolle og lyd.
Hvor der helt fra bigbandets barndom har været eksperimenteret med blæsergruppernes klang og sammensætning med talrige biinstrumenter, dæmpere og teknikker, har rytmegruppens instrumenter i højere grad bibeholdt deres rolle og lyd fra mindre jazzgrupper. Den største forandring har været elektrificering af rytmegruppeinstrumentariet, som har givet nye klangmuligheder, men som regel stadig på samme præmis som i mindre jazzgrupper, og med en traditionsbunden indstilling til instrumenternes roller i musikken.
Jeg ser derfor et behov for at videreudvikle måder at komponere fordomsfrit, fantasifuldt og ”genreløst” for jazzorkestrets rytmegruppe, f.eks. ud fra følgende koncepter:
- Nytænkning af instrumentarium (kan et trommesæt bestå af 7 stemte koklokker, 3 lilletrommer og en vaskebalje?)
- Utraditionelle roller til rytmegruppeinstrumenter
- Rytmegruppeinstrumenter i sektioner (fx 4 guitarer + 4 el-basser i harmoniseret melodi etc)
- Bi-instrumenter i rytmegruppen (ukulele, pedal steel, saz, harmonika, kirkeorgel etc)
- Blæsere/strygere i rytmegruppe-roller
- ”Extended techniques”
- Alternative notations – og kommunikationsformer, herunder graduering af detaljegrad.
- Inddragelse af musikernes medskabende kompetencer