Stemmen i fjeldet

-et studie af den menneskelige stemmes resonans i mødet med det sydgrønlandske fjeld

v. Docent Bebiane Bøje

 

 

Baggrund

Ideen til dette projekt begyndte med et ønske om at udforske lyden, formen, teksturen og farven på fjeldet bag det hus, hvor jeg voksede op i den lille by Qaqortoq i Grønland. Den unikke lyd af de forskellige vokale farver i den menneskelige stemme, der afspejler farverne, formen og teksturerne i den hårde og ubarmhjertige »fjeld«. Jeg kommer fra en baggrund med en meget specialiseret viden om den menneskelige stemme og en lang erfaring som sanger. I dette projekt besluttede jeg at udforske den skiftende resonans i det menneskelige strubehoved og svælg og at foretage en undersøgelse af den menneskelige stemmes lyd, projiceret på det sorte og nøgne »fjeld«. 

Metoder

Stemmeeksperimenter viser vejen 

Første feltstudie:

Under et kunstnerophold i Qaqortoq-området lykkedes det mig at gennemføre en række stemme eksperimenter for at udforske begrebet den menneskelige stemme i »fjeldet«. Eksperimentet blev optaget (primitivt) som mit første undersøgende forsøg på at indfange essensen af – og opbygge grundlaget for dette projekt. 

Behandling af de indsamlede data 

Det første feltstudie førte til et samarbejde med pianisten/produceren Jakob Gunnertoft. I løbet af de næste måneder valgte vi de bedste af mine feltoptagelser og skabte i fællesskab et klart og ‘fjeldagtigt’ univers. Feltoptagelserne blev lydkernen i projektets tre musikstykker, som blev indspillet professionelt og bragt til live i Finland Studio, Aarhus, med en udvalgt gruppe af professionelle musikere. I processen med at skabe det musikalske udtryk for mine eksperimenter (fra det første feltstudie) besluttede vi at indspille og udgive et helt album med sange. Derefter udvalgte jeg tre af sangene til at indgå i dette eksperiment: En original sang og to sange af den danske komponist Carl Nielsen. 

Tværæstetisk samarbejde

-Fjeldets farve, form og tekstur

For at undersøge krydsfeltet mellem lyd, form, tekstur og farve yderligere inviterede vi endnu en bidragyder til dette projekt. Vi indledte et samarbejde med den norske kunstner Svein Rosseland for at udforske projektets visuelle indhold. Svein Rosseland er en norsk (internationalt prisbelønnet) kunstner, der arbejder med kamerabaseret billedkunst, kortfilm, lyd, performance og poesi. Gennem telefonsamtaler og e-mail-korrespondance uddybede vi emnet ‘stemmen i fjeldet’. Vi diskuterede fjeldets form, tekstur, lyd og farve, og også andre karakteristika, såsom fjeldets mørke og hårdhed. Samtalerne blev til et ønske om at grave endnu dybere ned i projektets eksperiment. 

Andet feltstudie: 

Under denne del af projektet gennemførte jeg mit andet feltstudie på fjeldet med det formål at fordybe mig yderligere i undersøgelsen af: »stemmer i fjeldet«. Denne gang ikke alene, men sammen med Svein Rosseland. I dette andet feltstudie opdagede vi, eller mere præcist: »følte« en fin poetisk stemme dukkede op. Den menneskelige stemme i »fjeldet« blev et sammenhængende kunstnerisk udtryk, som ændrede sig organisk i takt med, at farve, form og tekstur ændrede sig. Eksperimentets poesi udviklede sig, mens vi udforskede mødet mellem den menneskelige stemme og »fjeldet«. Jo længere vi gik ind i »fjeldet«, syntes lyden, formen, teksturen og farven også at ændre sig til noget mørkt og spirituelt. Dybderne i den menneskelige stemme og det menneskelige sind virkede bestemt mere nærværende, og vores omgivelser blev overvældende virkelige. Ikke længere et akademisk stykke arbejde, men et ægte kunstnerisk og farligt projekt. 

Nu er det tid til at præsentere det kunstværk, der blev resultatet af eksperimenterne i vores andet feltstudie og samarbejdet med Svein Rosseland. De to værker repræsenterer forskellige teknikker inden for billedkunst.

 1. Min beskrivelse vil dække æstetikken og ikke de teknikker, der er brugt i processen. Min første beskrivelse dækker kunstfotografiet, som repræsenterer et næsten blidt udtryk og er tæt inspireret af det første musikstykke. Vinden er et nøgleelement i dette kunstværk, da de organiske og runde træk skaber en kontrast til ansigtets spidshed og kantede konturer. Vindens rundhed absorberer næsten den kolde temperatur, isen og klippen.

 2. Det andet visuelle værk er en mørkere kunst plakat, der repræsenterer tekstur på en næsten håndgribelig og tung måde, som gør det muligt at aflæse forskellige lag af sten og is. Med en glasagtig gennemsigtighed inviterer og udfordrer overfladen dig til at dykke ned i lagene. Giv dig selv et minut til at møde og nyde, hvordan materialets forskellige hjørner skaber en nysgerrig og farverig labyrint i overfladens stemning. Motivet er ikke det kvindelige ansigt, men udviklingen af kontraster i lagene, fra hudoverfladen til det dybere væv. Dette kunstværk afspejler det andet og det tredje stykke musik.

Lyden

Musikken udforsker og blander elementerne og følelserne fra »fjeldet« og udvikler sig i en mere og mere uforsonlig og kompromisløs energi. Musikken ligger mellem stilhed og rå energi. 

Del 1: Skumring

Den første musikalske komposition i projektet er en uddybning af den menneskelige overgang. Med titlen ‘Skumring’ forudsiger den forsigtigt, at en forandring er på vej. Fra dagslys til en mere mørk og skyggelignende type lys. Teksten peger i retning af en person, der bevæger sig fra de komfortable og velkendte omgivelser til nyt og farligt territorium. Frygten er endnu ikke altødelæggende, men der kan snart ske noget nyt og foruroligende. Stemmens lyd er rolig og primært anvendes funktionen curbing. Med en afslappet artikulation og kontrolleret brug af varierende ansatser, fra det luftige til det meget mere komprimerede.
Lyt nu til musikken:

 

 

Del 2: Sænk kun dit hoved 

Med en foruroligende cirkus-vibe henleder stykket opmærksomheden på de vokale valg. Bemærk, hvordan valget af resonans og dermed funktion varierer fra en næsten talt overdrive-tilstand til den delikate og kontrollerede udtynding af vokalismusklerne. Udtrykket bevæger sig elegant fra funktionen overdrive, gennem curbing til neutral med luft og en lille vibrato. Det er tydeligt, at disse bevidste valg understøtter den dystopiske, legende, men også farlige stemning. Personen famler i mørket. Brugen af udvidede vokalteknikker med tydelige funktionsovergange og knirk i ansatserne henleder også opmærksomheden på, at »fjeldet« måske har en fjendtlig intention. Fjeldets mørke og foruroligende farve, form og tekstur overtager personens selvkontrol, før han ved af det. Der er også en dans omkring parameteret tonehøjde, som varierer fra at være korrekt til at være mere doven og upræcis. Stemmen udforsker også en atypisk accentuering af teksten.

Lyt nu til musikken:

Del 3: Tit er jeg glad

Kniven i mørket. I denne tredje del af eksperimentet overtager den kolde og knivlignende fjeldlyd nu denne persons verden. Med en komposition og produktion skabt af Wayne Siegel over en Carl Nielsen-melodi er stemningen tættere på den nådesløse cyklus af liv og død. Personen går måske direkte ind i »fjeldets« white-out, når hans tid er nær. Med den modstridende følelse mellem tekst og melodi og den metalliske lyd i kompositionen er dette stykke mere kaotisk, mørkt og uforsonligt. Stemmen har en næsten skrøbelig og smuldrende essens. For at skabe denne stemning mere specifikt er der brugt en metode med halvåben velum for at invitere lidt mere resonans fra næsehulen ind i lyden. Niveauet af nasalitet bruges på en kontrolleret og varieret måde. Et andet karakteristisk træk ved stykket er de slanke og næsten stive stemmelæber. Dette forbliver dog blot antydninger i retning af flageoletspænding, da den neutrale funktion bæres af et sikkert randregister.

Lyt nu til musikken:

 

Medvirkende kunstnere:

Jakob Gunnertoft
Søren Poulsen
Wayne Siegel
Uffe Steen
Jacob Worm
Jakob Vendt
Morten Ramsbøl
Peter Sandegaard
Svein Rosseland