image description

Birgitte Due

Timelærer, musikersundhed og Alexanderteknik

Uddannelser og kurser

2021: Diplomkursus i Nada akupunktur til beroligelse af nervesystemet. Fire hele dage, et kursus for deltagere med sundhedsfagligbaggrund.

2016 – 2020: 4-årigt kursus i psykodynamisk efteruddannelse i somatiskorienteret psykoterapi og voksenudvikling, i alt 378 timer. Hos Ingrid og Henrik Lauridsen Katborg i Aarhus.

2017 -2017: Introduktionsuddannelse i ACT ved Louise Kronstrand.

2012 – 2012: Kursus i samfundsmedicin og sundhedsfremme, forskningsmetodologi og laboratoriefag Aarhus Universitet.

2012: Uddannelse til mindfulness instruktør for børn hos MISP – Mindfulness in School Project in England and Wales.

2005: Deltaget i 2 dages mindfulness kursus med Jon Kabat -Zinn – grundlæggeren af mindfulness.

2003: Uddannelse til mindfulnessinstruktør for voksne, arrangeret af SAKT (sammenslutning af kognitive terapeuter i Danmark.) Uddannet af Ferris Buck Urbanowski og professor Mark Williams, Oxford Universitet.

1999 -2001: 1 ½ år uddannelse i kognitiv terapi ved Nicole Rosenberg, Merete Mørch, m.fl. Psykiatrien i Aarhus.

1985 – 1988: 3-årig uddannelse til Alexanderlærer (evidens for hjælp til mennesker med kroniske ryg- og nakke smerter):

– Alexanderteknik er ikke øvelser eller terapi, men et studie i, at blive bevidst om hvordan de fysiske og psykiske reaktioner påvirker os. Samt en metode til at lære om hvordan koordinering, balance, åndedræt og bevægelser spiller ind i alt hvad vi gør.
– Med Alexanderteknik får man redskaber til selv at styre sit bevæge- og reaktionsmønster.
– Alexanderteknikken lærer eleverne anvendelige redskaber til at navigere i stressede livssituationer. Gennem en proces af gentagelser og uddybning af principperne danner eleverne over tid et langtidsholdbart vane-, bevæge- og reaktionsmønster.

1977- 1980: 3-årig uddannelse som Bevægelsespædagog/ afspændingspædagog – professionsbachelor. Fag som psykologi, anatomi, fysiologi, afspænding og bevægelseslære.

Nuværende aktiviteter

Fra januar 2022: projektansat ved Klinik for funktionelle lidelser, Vejle Sygehus, som terapeut og mindfulness instruktør.

Siden 2015 undervist sangere på den Jyske Sangskole i Alexanderteknik

Siden 2013 har jeg undervist studerende på Musikalsk Grundkursus Øst i Alexanderteknik og stresstackling. Både som gruppe- og individuel undervisning.

Jeg har siden 1987 været underviser på Det Jyske Musikkonservatorium i fagene Alexanderteknik (se evt. under uddannelser Alexanderteknik) og Musikersundhed (stresstackling kognitiv metode, anatomi, stræk, styrke, og bevidsthed om vaner, bevægelser og sammenhæng mellem krop og psyke).

Siden 1980 har jeg undervist mennesker med psykiske og fysiske problemer i min egen klinik.

Tidligere aktiviteter

1996 -2006: Medstifter af og underviser på Jysk Fobi skole. Jeg underviste i mindfulness, kognitiv terapi, eksponering og kropsbevidsthed. Det foregik dels i grupper og dels individuelt.

1996- 2003: Underviser på Musikalsk Grundkursus. Undervisning i Alexanderteknik og stresshåndtering. Undervisning både i grupper og individuelt.

1998 – 2004: Arbejdet med mennesker henvist af sociallægeinstitutionen i Aarhus. Dette var patienter, som de ikke kunne hjælpe via de eksisterende tilbud. Nu hvor diagnosen funktionelle lidelser er blevet kendt, vurderer jeg, at størstedelen af de henviste patienter i dag ville være blevet diagnosticeret med funktionelle lidelser.

2008- 2014: Medstifter af og underviser på Angst -og Fobiskolen Viborg. Jeg underviste i kognitiv terapi, mindfulness, eksponering og kropsbevidsthed. Det foregik dels i grupper og dels individuelt.

1988-1989: Ansat ved Aarhus Symfoniorkester og underviste musikerne og administrativt personale i Alexanderteknik.

1988: Medvirket i undersøgelse med Aarhus Symfoniorkester” Alexander Technique as effective as beta- blockers in handling situational induced anxiety in professional musicians”. Resultatet var at beta -blockers var mest effektivt, dernæst var Alexanderteknik næsten lige så virksomt.