Det klassiske instrument i det 21. århundrede
Når et værk som Zugvögel af Carola Bauckholt har brændt sig ind i min bevidsthed, så skyldes det næppe dets kompositoriske indhold.
Lasse Laursen, docent
Musikkens materiale, som grundlæggende er en række korte udbrud, og deres organisation i tid, i forskellige afsnit med en loop-lignende struktur, er interessant, men næppe årsagen til at værket stadig rumsterer i mine tanker. Det er snarere fordi værket eksemplificerer noget jeg ikke troede var muligt, at jeg har svært ved at glemme det.
I værket hører jeg både instrumenterne, den kvintet som realiserer værket og så en række forskellige fuglekald – og jeg hører det ene i lyset af det andet. Fuglekaldene er filtreret igennem instrumenterne, og filtreringsprocessen har beriget materialet på en måde der overstiger originalerne – de originale fuglelyde. Efterligningerne er af uhørt høj kvalitet. Musikken mindede mig ikke bare om hvordan instrumenterne kan lyde, men tilføjede nye lyde og et nyt perspektiv til min oprindelige forståelse af instrumenterne.
I dette projekt stiller jeg derfor spørgsmålet: Hvad udgør min forståelse og min forventning til et instrument? Eller anskuet mere objektivt: Hvad er det vi taler om, når vi i vores litteratur taler om instrumenterne? Hvordan definerer vi dem og deres kunnen? Og er der en måde, hvorpå man kan kategorisere nogle af de metoder som anvendes i nyere tid til at udvide vores forestilling om instrumenternes formåen?
Se Lasse Laursens poster fra DJMs FoKu-seminar 2019