Mød en ekstern censor

Ida Nielsen - aka BassIda - har i seks år spillet som bassist hos Prince, indtil hans alt for tidlige død i 2016. Hun har en flot international karriere og kan i februar 2023 se frem til en omfattende forårsturné, der bringer hende rundt i hele Europa med ”Ida Nielsen & The Funkbots”.

I januar/februar 23 har Ida Nielsen for 3. år i træk været gennemgående ekstern censor ved koncertdelen af de rytmiske optagelsesprøver ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus og Holstebro. Hun er et godt eksempel på, at ansøgerne ikke kun bliver vurderet af interne undervisere men også bliver bedømt af eksterne professionelle musikere på højeste niveau.

Vi har bedt Ida fortælle, hvordan hun hen over de seneste tre år har oplevet ansøgerne:

”Niveauet er meget højt, sammenlignet med min egen konservatorietid sidst i 90’erne. Både teknisk og musikalsk. Ansøgerne har noget på hjerte, man kan tydeligt mærke, at det kunstneriske betyder noget her på stedet – og ansøgerne leverer!

De kommer med mange forskellige bud, der er en stor stilistisk bredde, og de blander genrerne. Det er rigtig godt. Tidligere blev der mest spillet kopi-numre til optagelsesprøverne og så måske et enkelt originalt nummer. I dag er det omvendt, der er mange flotte kompositoriske ting imellem, og man kan virkelig høre personligheden i det. De arbejder alternativt med de virkemidler, der findes i dag, de kan finde på at sætte funk og folkemusik sammen med en computer – det er fedt at høre.

Samtidig kan man også opleve en vis trend fra år til år. Nogle gange kan man høre, hvem sangerne især har lyttet til i det seneste års tid, og der var også et år, hvor rigtig mange af ansøgerne spillede i skæve taktarter. Men i og med at der bliver lagt så meget vægt på det kunstneriske, så kommer der alligevel alle mulige forskellige ting med.

Det er en stor inspiration for mig selv, i mit eget kunstneriske virke, at opleve de unges engagement, dels at de er så velforberedte, dels at de musikalsk favner så bredt. Jeg bliver ofte meget berørt af at høre dem spille, og jeg får lyst til selv at skabe noget musik, der rammer folk på den måde. Fx det år, hvor de spillede en masse skæve taktarter, der gik jeg hjem og skrev en masse numre selv i skæve taktarter. Ikke noget jeg lige kan bruge i mine koncerter, men det var en fed inspiration.”

(Interview i februar 2023)