Mød en studerende

Anders Boysen er uddannet folkeskolelærer og har undervist i musik i mange år. Han spiller selv bas og har som ung gået på det konservatorieforberedende MGK (Musikalsk Grundkursus). Anders begyndte i 2018 på den toårige diplomuddannelse i Rytmisk Musik og Bevægelse ved Det Jyske Musikkonservatorium.

Anders Boysen, folkeskolelærer

Anders Boysen har undervist meget i sammenspil men er alligevel blevet præsenteret for helt nye perspektiver: ”Hvorfor har jeg aldrig gjort sådan”, siger Anders efter halvandet år på diplomuddannelsen i Rytmisk Musik og Bevægelse og fortsætter: ”Det har været rigtig fedt at blive udfordret på mine egne færdigheder, selv om jeg syntes, jeg havde et højt niveau.”

”Shit, jeg har noget nyt, jeg brænder for”

Anders fortæller, at han lige fra starten var inspireret af undervisningen: ”Jeg fik simpelthen så meget med. Det var ligesom en helt tør svamp, der blev lagt ned i vand.”

Han er bl.a. begejstret for, at uddannelsen også giver mulighed for personlig, musikalsk udvikling: ”Shit, jeg har fået noget nyt, jeg brænder for”, siger han med et smil om læben. ”Der er altid et link til, at du skal bruge det i dit arbejde; men der er også en idé om at – hey! – du er her også for at blive bedre selv. I det øjeblik du bliver bedre selv, så bliver du også bedre til dit arbejde.”

I den forbindelse peger han også på undervisernes evne til at lave differentieret undervisning i holdfagene og til at tage hensyn til det forskellige udgangspunkt, de studerende kommer med.

Et forpligtende fællesskab

”Du er nødt til at øve dig og møde op og være del af et hold.”  Det har været inspirerende at møde nogen, der har en anden indgangsvinkel og er et andet sted – og se transformationen. ”Det er et forpligtende fællesskab”, siger Anders og fremhæver, at de studerende kommer fra forskellige dele af landet, og at man skal være villig til at køre langt og møde op – og det gør folk gerne!

Også den teoretiske undervisning har været givende, siger han: ”Modsat andre videnskabsteoretiske forløb, jeg har haft, er det her ekstremt musikkonkret – hele tiden i kontekst.”

Man får noget for pengene

”Hvis man ønsker at skærpe sin musikprofil, er den her investering en af de bedste investeringer, man kan lave som institution”, mener Anders, efter sine halvandet år på uddannelsen.

”Man får nogle lærere derude, som er fagligt og pædagogisk opkvalificerede. Og man får bredt sine faglige kvalifikationer ud og får måske mod på at undervise en anden gruppe, lave valgfag m.m., så der ikke skal indhentes eksterne kræfter til arbejdspladsen.”

D-RMB er noget helt andet end at være på kursus: ”Selv sådan et langt internatkursus på fem dage, det svarer måske til at få en snaps til julefrokosten. Her får man så bare en hel flaske! Og den kan vare i lang tid!”, slutter Anders Boysen.