DJMs forskningsseminar 2016
Music Interaction Across the Borders - Mini-konference med forskere og undervisere fra Det Jyske Musikkonservatorium i samarbejde med SPOT festival
Fredag 29. april, 2016
Kammersalen, Aarhus
Program:
1. 14:30-14.35 Velkomst
v/ professor for forskning Peter Vuust
2. 14:35-14:50 Styresystemet ‘Voice Painting’ (VOPA)
v/ Jim Daus Hjernøe, professor i korledelse.
VOPA er et avanceret sæt håndtegn til non-verbal kommunikation mellem dirigenten og vokalensemblet, hvor der til mindste detalje kan aftales og justeres på både kendt materiale og musik skabt i nuet. VOPA tager udgangspunkt i “Soundpainting”, men er blevet fornyet og tilrettelagt som direkte komplementerende til traditionel direktionsteknik af professor Jim Daus Hjernøe.
3. 14:50-15:05: Ny guitarmusik i internationalt samarbejde
v. Jens Christian Kofod Kwella, lektor i rytmisk guitar
Rytmisk guitar høres traditionelt i bandsammenhæng, som soloinstrument eller i duetter, men kompositioner og improvisationer for guitartrio kræver, at instrumentets rolle udfordres og revurderes. I dette projekt udarbejder Kwella nye kompositioner for tre guitarer i et interaktivt samarbejde med to internationale guitarkolleger, John Stowell (US) og Ulf Bandgren(S).
4. 15:05-15:20 Poster session – præsentation af 8 projekter i plancheform
Henrik Knarborg Larsen: Neu Erhörte Klänge – KUV-projekt om klangdannelse på marimba
Frederik Munk Larsen: In Search of the Optimal Poise
Jens Christian Jensen: Ny interkulturel og grænsesøgende musik for store orkestre.
Wayne Siegel: Conducting Sound in Space
Martin Granum: Børn og Big Band-musik
Turid Nørlund Christensen: Jazz, Constructionism, and Music Composition
Skipper Flytkjær: Internship for sangskriverkandidater – Music to Innovate
Kristian Steenstrup: Blow Your Mind – a textbook for brass players
5. 15:20-15:35 Afrojamaicanske rytmer, Nyabinghi & Reggae
v. Peter Seebach, docent i rytmisk musik.
I 2015 besøgte Peter rastamusikere i Montego Bay, Jamaica, for at få indblik i Nyabinghi trommetraditionen og dennes forbindelse med reggae som original jamaicansk stilart. Han blev i den forbindelse opmærksom på den afrojamaicanske rituelle trommetradition Kumina og undersøger i sit projekt sammenhængen mellem disse traditioner.
6. 15:35-15:50 The French Connection
v. Niels-Ole Bo Johansen, professor i trombone
Kan en mand ændre på et lands kulturelle tradition? – ja ialtfald, hvis manden hed Anton Hansen og begyndte at spille basun, da alle andre havde skiftet til ventilbasun. Dette er historien om hvordan det danske moderne basunspil fik sin identitet og hvorfor der er så tætte forbindelser mellem den franske spillekultur og den danske.
Se det fulde program her