DJM Forskningsseminar 2021
Resonans, Rum og Rammer - nye veje til musikalsk skaben og læring
Online forskningsseminar d. 23. april
På seminaret præsenterer en række af Det Jyske Musikkonservatoriums undervisere deres forsknings- og udviklingsprojekter i tale, lyd og billede.
De mundtlige oplæg fortæller om udvikling af nye former for komposition og musikundervisning.
De projekter, der præsenteres i posterform, afspejler konservatoriets musikalske mangfoldighed med emner som fx interpretation, embouchuredystoni og lyttediversitet blandt e-musikstuderende.
Seminaret bliver afholdt online via platformen Zoom
fredag d. 23. april 2021 kl. 14.30 -16.30.
Seminaret er åbent for alle interesserede, også for publikum udefra.
Programoversigt
(Detaljeret program ligger som pdf-fil her.)
14:30
Velkommen v. professor for forskning Peter Vuust
14:35
The Augmented Orchestra v. Jens Chr. Chappe Jensen, Sofus Forsberg og Henrik Munch
Om eksperimenter med at supplere og udvide instrumenters udtryk og klang gennem musikteknologi.
14:55
Musikalske rum og rammer v. Helle Agergaard
Om musikalsk ledelse af store grupper; et projekt der udspringer af et samarbejde med VIA’s pædagog- og læreruddannelse
15:10
Poster præsentation
Seks undervisere præsenterer ganske kort en række meget forskellige projekter:
- Involvering af tungefunktion hos henholdsvis elitetrompetister og trompetister med embouchuredystoni, v. Kristian Steenstrup
- Indspilning af Vivaldis seks dobbeltkoncerter for violin og orgel v. Mo Yi og Ulrik Spang-Hanssen
- The Danish Trombone Heritage, v. Niels-Ole Bo Johansen
- Combining Resources – skills, experience, mindset, unique listening, v. Jakob Thorkild Overgaard
- Interpretation i teori og praksis, v. Henrik Knarborg Larsen, Lasse Laursen og Søren Rastogi
- Indspilning af Paul von Klenaus klaverkoncert med Singapore Symphony Orchestra, v. Søren Rastogi
15:45
Digital Læring 24/7 – øget refleksion, tværfagligt samarbejde og idéudveksling gennem digitale multimedieværktøjer v. Jim Daus Hjernøe
Om afsøgning af teknologier og metoder til at professionalisere DJM’s digitale undervisningsudbud.
16:05
Resonans som pædagogisk og kompositionspraktisk model v. Juliana Hodkinson
Om et projekt, der udforsker tilgange til læring og undervisning i komposition, hvor resonans som begreb fungerer både som metafor og som værktøjskasse.
Optagelse af seminaret kan ses her: