DJM@Aarhus Festuge: Ola Duo

Konservatoriet præsenterer en kort klassisk koncertrække i Ridehuset i samarbejde med Aarhus Festuge.

Ola Duo:
Mònica Tort, fløjte
Aleksandra Lyczba, cello

Ola Duo er en usædvanlig fløjte-cello-duo, dannet i 2024 af vennerne – den polske cellist Aleksandra Lyczba og den spanske fløjtenist Mònica Tort. Efter deres første samarbejde i 2022 som en del af større ensembler besluttede Aleksandra og Mònica at skabe en duo, der forener celloens dybe klang med fløjtens lyse og klare tone.

Et af de mest interessante aspekter ved deres samarbejde er arbejdet med at finde repertoire. Da der findes relativt få originale værker skrevet specifikt for fløjte og cello, søger de konstant efter musik, der kan formidle deres kunstneriske idéer.

Denne koncert fokuserer særligt på at udfolde duoens fulde potentiale. Mònica og Aleksandra inviterer publikum med på en rejse gennem genrer, stilarter og kulturer og viser den mangfoldighed af klange og farver, de kan skabe sammen.

Program

El Choclo – Ángel Villoldo

Polonaise og Badinerie fra Orkestersuite nr. 2 i h-mol, BWV 1067 – Johann Sebastian Bach

Sicilienne – Maria Theresia von Paradis

Oblivion og Libertango – Astor Piazzolla

I Am and I Watch the Drama of Works – Lonnie Hevia

Kons-Klassisk i Ridehuset

Det Jyske Musikkonservatorium har gennem en lang årrække deltaget ved Aarhus Festuge med rytmiske bands og solister på festugens gratis-scener.

Som noget nyt stiller konservatoriet nu også med fire klassiske bands – eller ensembler, som man typisk kalder det i den klassiske verden. De fire ensembler repræsenterer en høj grad af diversitet mht. både instrumenter og repertoire.

Publikum kan opleve en guitarkvartet (fire guitarer), en obokvartet (tre strygere og en obo), en fløjte/cello-duo og en messingblæserkvintet. Med musik af blandt andre Mozart, Bach, Piazolla og Vagn Holmboe.

Ensemblerne spiller de første fire dage af festugen, kl. 12.30 til 13.00 i Ridehuset. Hver dag et nyt ensemble – fra fredag d. 28. august til mandag d. 31. august. Der er gratis adgang, alle er meget velkomne.

Derudover præsenterer Det Jyske Musikkonservatorium som altid en række rytmiske bands, denne gang som en del af Blitz (fyld selv på …)

Program:

Lørdag d. 29/8 12.30-13.00: ARCC quartet
Musik for fire guitarer
Med August Frey Lydersen Bjerregaard, Rebecca Vats Jonsson, Christian Krogh og Christina Hemmingsen.

Søndag d. 30/8 12.30-13.00: Dana Electric Obokvartet
Mozarts Obo-kvartet, for obo, violin, bratsch og cello.

Mandag d.  31/8 12.30-13.00: Ola Duo
Musik arrangeret for fløjte og cello – af bl.a. Bach, Fauré, Piazzolla og Lonnie Hevia.
Mònica Tort, fløjte; Aleksandra Lyczba, cello.

Tirsdag d. 1/9 12.30 – 13.00: Mateusz Woch Quintet
Musik for fem messingblæsere af amerikanske Enrique Crespo og af danske Vagn Holmboe.

Koncerten er gratis, og du kan bare møde op uden billet. Kom i god tid.

Alle events

0 resultater