Stadsmusikanter i Aarhus
Nyt kunstnerisk udviklingsprojekt ved Det Jyske Musikkonservatorium dykker ned i kilderne for at genopdage og genopføre den musik, de aarhusianske stadsmusikanter spillede i 1700-tallet.
Længe inden nogen havde tænkt på Musikhuset, Vestergade 68 eller Train, var Aarhus en musikby med egne ”stadsmusikanter”. Det kaldte man i 16- og 1700-tallet de musikere, der havde monopol på at spille i byen, til fester, til dans, i kirken m.m.
Ved tre koncerter i januar og februar 2025 præsenterer studerende og undervisere fra Det Jyske Musikkonservatorium forskellige sider af stadsmusikanternes virke, som det kunne udfolde sig i 1760’ernes Aarhus: En højmesse med en kantate (søndag d. 26. januar); en koncert med kunstmusik (lørdag d. 8. februar); og en koncert med folke- og dansemusik (lørdag d. 22. februar).
Tre forskellige koncerter – tre forskellige eksempler
Ved kantatehøjmessen d. 26. januar kl. 10:00 i Vor Frue Kirke indgår kantaten til nytårsdag “Vi himlens allmægtigste Herre” af Heinrich Ernst Grosmann i søndagens højmesse. Grosmann (1732-1811) var magister ved Århus Katedralskole og kantor ved Århus Domkirke.
Koncerten med tidens kunstmusik d. 8. februar kl. 15:00 i Vor Frue Kirke byder på en triosonate af Carl Philip Emanuel Bach, en fløjtekvartet arr. for strygere af Haydn, en symfoni af Karl Friedrich Abel (1723-87) og en arie af Karl Heinrich Graun (1704-57). Repertoiret er sat sammen af arkivmateriale fra grev Frederik Danneskiold-Samsøs byhus, og koncerten introduceres af Niels Christian Hansen, underviser i musikteori ved konservatoriet.
Koncerten ”Folkemusikalske genklange” lørdag d. 22. februar kl. 19:30 på Fairbar præsenterer musik fra en musiksamling fra Boes ved Skanderborg. Koncerten introduceres af Niels Christian Hansen.
Stadsmusikanter i Aarhus
En Stadsmusikant var en kongelig privilegeret musiker, der havde monopol på at levere musik til både private og offentlige arrangementer i byer og landdistrikter. Under sig havde stadsmusikanten en række lærlinge og assistenter, som han optrådte sammen med. Repertoireret spændte over klassisk kunstmusik, kirkemusik og populære dansemelodier. Det var typisk stadsmusikanterne, der som tidens professionelle musikere introducerede nye instrumenter og stilarter, ofte i kontrast til den mere folkelige musikkultur.
Koncertserien indgår i et kunstnerisk udviklingsprojekt ved konservatoriet, hvor adjunkt og violinist Nicolas Sublet sammen med tre kolleger og 28 studerende undersøger og afprøver arkivmaterialet gennem de tre koncerter, for at få indblik i datidens musikliv og måske blive inspireret til nye tilgange til nutidens musikliv.
Alle nyheder