Teoriseminar med Li-Ying Wu
Li-Ying Wu er uddannet klassisk musiker og komponist fra Taiwan. Efter at hun opdagede musikken af bl.a. Per Nørgård, Ib Nørholm m.fl., valgte hun at studere videre i Danmark. Først Klassisk komposition ved Det kongelige Danske Musikkonservatorium i København, senere elektronisk komposition ved DJM.
Ved dette åbne seminar vil hun gå dybere ind i et af sine værker, som blev bestilt og uropført af DR Symfoniorkestret. Seminaret foregår på engelsk, og alle er velkomne!
Om seminaret
Li-Ying Wu fortæller:
“Flamboyer” er en dobbeltkoncert, som jeg har arbejdet på i to år. Værket blev uropført i 2023 af DR Symfoniorkestret og strækker sig over cirka en halv time. Ydre set følger det den traditionelle form for en klassisk instrumentalkoncert med tre satser – hurtig, langsom, hurtig. Dog blev det fremført uden pauser og inkluderede en kadence for de to solister placeret mellem anden og tredje sats.
I musikken fusionerer jeg traditioner fra både vestlig og asiatisk musik. Orkestret består af et vestligt symfoniorkester, mens solisterne udelukkende spiller på kinesiske instrumenter: gonger, kinesiske trommer i forskellige størrelser og former, små bækkener, woodblocks og tibetanske syngeskåle. Hver solist har et identisk sæt af kinesiske bordtrommer, traditionelt brugt af dirigenten i kinesisk opera. Dette element optræder delvist i værket, hvor solisterne både improviserer og udfører koreografiske bevægelser som en del af den samlede performance.
Dynamisk spænder værket vidt – fra kraftige udbrud til næsten uhørlige lyde, når solisterne blidt stryger håndfladerne på trommeskindene. Den store kadence skal improviseres frit af de to solister alene. Jeg har kun angivet en omtrentlig varighed og forventer, at improvisationen tager udgangspunkt i den melodiske ramme, jeg fastsætter lige inden.
Alt dette udfolder sig under titlen “Flamboyer,” det franske ord for “at sætte ild til.” Musikken bevæger sig gennem forskellige stadier af ild – fra en stille glød med flyvende gnister til brølende flammer. Den “ild” skabes ved hjælp af meget varieret brug af klangfarver, opnået gennem skift mellem slagtøjsinstrumenter med forskellige klangregistre. De to slagtøjssolister akkompagneres desuden af det franske elektroniske instrument ondes Martenot, opfundet i 1920’erne. På denne måde forbinder jeg mit værk med de franske værker, der også blev opføres samme aften.
Arrangementet er gratis, og du kan bare dukke op uden billet. Kom gerne i god tid.