Ny symfonisk musik af studerende
To komponiststuderende fra Det Jyske Musikkonservatorium, Niklas Brandenhoff og Catalina Lazurca, får uropført et værk hver ved denne koncert med Aarhus Symfoniorkester. Det er stort for en ung komponist at få lov til at skrive musik for et helt symfoniorkester!
Yderligere skal soliststuderende på DJM Kristina Thede Johansen optræde som solist i den franske 1900-tals komponist Henri Tomasis koncert for altsaxofon og orkester.
Koncerten bliver dirigeret af en række unge dirigentstuderende fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, som led i deres uddannelse. Ud over de to uropførelser og solokoncerten er Beethovens 4. symfoni på programmet. Koncerten præsenteres for publikum af den erfarne dirigent Giordano Bellincampi.
Det er andet år i træk at Det Jyske Musikkonservatorium og Det kongelige Danske Musikkonservatorium i samarbejde med Aarhus Symfoniorkester arrangerer en symfonisk koncert, dirigeret af DKDM-studerende og med nyskrevet musik af DJM-studerende. Samarbejdet forventes at fortsætte de følgende år.
Der er gratis adgang til koncerten, men billet skal hentes via dette link.
Host-host
Catalina Lazurca kalder sit nye værk ”How to Disappear”. Lazurca fortæller, at værket handler om skrøbelighed og omsorg.
Niklas Brandenhoff er til sit nye stykke blevet inspireret af al den hosten, man ofte oplever i koncertsalen. Han skriver selv om det nye værk:
For this piece I asked for a recording of a concert that Aarhus Symfoniorkester played in Symfonisk sal on the 23rd of February (2023). The concert was named “Forførelsens kunst” (the art of seduction) and consisted of “Don Juan” by R. Strauss, “Flute concerto” by C. Nielsen, “Valses Nobles et Sentimentales” by M. Ravel and “Bacchus et Ariane – Suite no. 2” by A. Roussel.
I then removed all music from the recording and selected the most silent parts in and between the pieces (now removed);
– right before the conductor entered
– right before the beginning of a piece
– right after the end of a piece
I then Transcribed/ notated all coughs in these most silent parts.
I then replaced these coughs with tutti chords from the corresponding piece the cough “related” to.
I asked myself how one could “stuff a cough” as humans have done it with (wild) animals as a form of trophy. The bodily contractions of the cough in relation to the sacred silence of the concert hall.