Le Nozze di Figaro – Figaros Bryllup
Der har i længe været tradition for, at Det Jyske Musikkonservatoriums sangfaggruppe hvert andet år laver en fuld scenisk opsætning af en opera i samarbejde med konservatoriets orkesterskole. I år er valget faldet på en ægte klassiker: “Le Nozze di Figaro” – eller: Figaros Bryllup – af Mozart.
Den vanvittige dag
Le Nozze di Figaro har undertitlen: La Folle Giornata (Den vanvittige dag). Mozart betegnede selv operaen som en comedia per musica, og man kan godt kalde værket for en slags forgænger til det, vi fra filmens verden kender som den romantiske komedie – altså en historie som både rummer komik og alvor.
Operaen bygger på teaterstykket “Le Mariage de Figaro” af Pierre Beaumarchais, som er anden del af hans Figaro-trilogi; første del er “Barberen i Sevilla”, som Rossini senere satte i musik. Stykket blev forbudt af censuren i flere lande på grund af sin revolutionerende karakter.
Hos Mozart møder vi Figaro, som nu er tjener hos grev Almaviva, hvem han tidligere hjalp med at score Rosina, som jo så nu er blevet grevinde. Figaro skal på den dag, hvor operaen udspiller sig, giftes med grevindens kammerpige, Susanna. Der er gået flere år siden Almaviva og Rosina forelskede og giftede sig, og forholdet er blevet lidt træt i koderne, så greven er begyndt at se sig om efter nye eventyr. Han har kastet sin interesse på Susanna og har tænkt sig at genindføre jus primae noctis – feudalherrens ret til den første nat med sine fæstebønders nygifte koner.
Forvekslinger
Det huer selvfølgelig hverken Susanna, Figaro eller grevinden (som er dybt ulykkelig i ægteskabet og savner sin mands kærlighed og opmærksomhed), og de lægger nu indviklede planer for at fange greven i hans eget spind. Foretagendet lykkes; greven indser sin tåbelighed og beder grevinden om forladelse, hvilket hun giver ham. Netop dette moment er et af de steder, hvor Mozart viser sin styrke som komponist, idet han med en simpel melodi til ordene “Contessa, perdono! Perdono, perdono!” og grevindens efterfølgende svar formår at give os et indblik i dybden i grevens anger og grevindens tilgivelse.
Opsætningen ledes af operasanger Jens Krogsgaard, som holder opførelsen i en klassisk, traditionel stil – komedien lever fint i sig selv, siger han.
Forestillingen spiller to gange: Søndag og mandag aften, d. 21.-22. januar. Begge dage er der gratis introduktion kl. 18.45 i Kammermusiksalen – så der er mulighed for at være godt forberedt på den komplekse handling. Operaen synges på originalsproget italiensk men bliver også tekstet undervejs.
Vigtig læring – også for de studerende
At være med til at sætte en hel opera op er en stor og lærerig udfordring for de sangstuderende. Her prøver de kræfter med at forsvare en karakter igennem en hel forestilling, hvor de sceniske og vokale udfoldelser skal smelte sammen og understøtte hinanden. Det er centrale kompetencer i deres uddannelse, som de her får prøvet af.
Alle sangere er studerende ved Det Jyske Musikkonservatorium. Partituret er arrangeret for kammerorkester, og alle musikerne er også studerende ved konservatoriet. Til gengæld er alle bag scenen og omkring de studerende rutinerede professionelle, hvilket sikrer en professionelt afviklet produktion.
Medvirkende
Figaro: Andreas Gade
Susanna: Johanne Bech Madsen / Maria Lopez
Il Conte: Daniel Tobijanski
La Contessa: Cecilie Bang / Julie Husballe
Cherubino: Emilia Juvonen
Bartolo: Bartlomiej Imach / Hans Christian Brun-Jensen
Antonio: Hans Christian Brun-Jensen / Bartlomiej Imach
Marcellina: Cecilia Ringeby / Daniella Florez
Barbarina: Ylva Ek / Ester Morén
Basilio: Ester Morén / Ylva Ek
Curzio: Rasmus Beyer
Kammerorkester bestående af studerende fra Det Jyske Musikkonservatorium
Holdet bag
Arrangement for kammerorkester: Simon M. Milton
Dirigent: Mathias Skaarup Sørensen
Repetion: David Strong
Coaching: Peter Pade
Tekniker: Claus Madsen
Koreografi: Sacha World
Kostumier: Kirsten Boye
Instruktion og scenografi: Jens Krogsgaard
Fotos: Daniel Tobijanski