02.06.2025

Mindeord om Per Nørgård

Komponisten Per Nørgård døde d. 28. maj 2025, 92 år gammel. Nørgård var i 30 år tilknyttet Det Jyske Musikkonservatorium som underviser i komposition, fra 1987 som professor. DJM har bedt Erik Kaltoft, der selv var tilknyttet DJM i perioden, om at skrive nogle mindeord.

Et smukt menneske, en stor ånd og en verdenskunstner har forladt denne jord. Komponisten Per Nørgård er ikke længere iblandt os, og det sætter unægtelig mange tanker i gang.

Hans betydning har været kolossal, for musikere, for komponister og musiklivet i det hele taget. Ingen der har været i kontakt med ham, er ladet uberørt af hans musikalske personlighed, hans evne til at formidle et højere kunstnerisk mål og ikke mindst at inspirere til en forståelse af det uudsagte.

Per Nørgård og DJM

For Det Jyske Musikkonservatorium var det en gave, da Per Nørgård valgte at forlade konservatoriet i København og blev engageret i 1966 som kompositionslærer af rektor Tage Nielsen.

Efter ansættelsen af Tage Nielsen og den unge teorilærer Bent Lorentzen i 1963, og senere komponisten Svend Nielsen, begyndte man på DJM så småt at se ind i det nyere repertoire. Men med Per Nørgårds ankomst eksploderede interessen for den nyeste kompositionsmusik. Han medbragte en flok kompositions-studerende fra København hvoraf kan nævnes bl.a. Fuzzy, Ingolf Gabold, Ole Buck og Erik Norby. Og med Karl Åge Rasmussen på sidelinjen emmede stedet af liv og nytænkning. Senere fulgte en lang række elever, fra Hans Gefors over Poul Ruders, Hans Abrahamsen og Bent Sørensen til Anne Linnet. Aktiviteter og eksperimenter fandt plads og foldede sig ud i tiden efter ungdomsoprøret og var med til at forme konservatoriets profil som et af de mest progressive i Skandinavien

Bærebølge for ny musik

Den bærebølge, der blev igangsat med ansættelsen af Per Nørgård, afstedkom ny-musik ensembler som bl.a. The Elsinore Players, Ensemble 2000, Århus Sinfonietta og Dansk Klaverteater, og med Karl Åge Rasmussen som utrættelig initiativtager opstod nordens største festival for nutidig musik: NUMUS Festivalen. Karl Åge Rasmussens organisatoriske talent var blevet bemærket ude i verden, og i 1983 blev verdensmusikdagene ISCM afholdt i Århus. Den årligt tilbagevendende internationale begivenhed, som startede i 1928, fandt ellers normalt sted i skiftende hovedstæder eller tilsvarende storbyer.

Per Nørgårds tilstedeværelse på konservatoriet og til mange af de kunstneriske udfoldelser dannede en understrøm af tillid til den ny musiks fremtid. Hans lysende skaberkraft blev et pejlemærke for et par generationer af musikere og komponister.

Hans rummelighed var stor, og et større antal af de største internationale komponister formåede han at lokke til Århus for at afholde workshops med musikere og komponister. Hans udsyn viste sig også, da han forsøgte at invitere Paul McCartney fra The Beatles til at afholde en workshop for de studerende. Desværre lykkedes det ikke.

Vi vil altid have mindet om Per Nørgårds store menneskelige integritet og generøse personlighed, og hans livsværk vidner om hans vidtfavnende åndelige kraft.

TAK PER
Erik Kaltoft

Pianisten Erik Kaltoft har en omfattende karriere som solist, kammermusiker og akkompagnatør. Gennem hele sin karriere har Kaltoft haft et særligt fokus på ny kompositionsmusik, han har bl.a. medvirket ved uropførelser af flere end 200 værker, primært danske. Kaltoft var i flere årtier tilknyttet Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus, inden han blev professor ved Syddansk Musikkonservatorium i Odense. Efter sin pensionering er Kaltoft fortsat tilknyttet DJM som censor.

(Foto: Tine Harden)

Historier om Per Nørgård

I forbindelse med dødsfaldet har vi samlet en række historier om Per Nørgård fra nuværende undervisere på DJM, hvoraf flere selv har studeret hos Nørgård.

Lasse Laursen, lektor i teori og komposition, fortæller: ”Det var altid lidt af et mysterium, hvorfor PN havde et omfattende manuskript med til alle sine seminarer. Allerede en sætning eller to inde i teksten begyndte han at improvisere: Forklare, diskutere, modargumentere, eksemplificere. Og hvis nogen af os studerende kom for sent, begyndte han gerne forfra – men nu med helt nye vinkler og perspektiver! Han nåede sjældent længere end side 2 i manuskriptet.”

Vicerektor Robert Bøgelund Vinther fortæller: ”Jeg husker vores opførelse af operaen Gilgamesh, mens jeg var studerende på DJM. I operaen bruger PN sit selvopfundne kompositionsprincip uendelighedsrækken, der skaber et selvgenereret, uendeligt mønster af toner, som konstant udvikler sig og stadig virker organisk og musikalsk. Det er hundesvært at synge – den eneste gang det lykkedes os to tenorer og de to basser at synge rækken korrekt var den dag, Per selv var til stede i salen!”

Lektor i musikhistorie Thorkil Mølle fortæller: ”Som teoristuderende fik jeg lov til at følge komponisternes ugentlige seminar, hvor Per og Karl Aage Rasmussen åbnede en helt ny musikalsk verden for mig. Her oplevede jeg Per som et uhyre intenst og generøst menneske, der inddrog mennesker omkring sig, og jeg mindes disse timer med stor glæde og taknemmelighed. En enkelt gang tog Per dog fuldstændigt fusen på mig. Vi var ved at gennemgå efterkrigstidens modernisme, Per ville spille Messiaens ”Mode de valeurs” for os, og han bad mig vende blad. Jeg havde aldrig set noden før og blev nærmest handlingslammet af skræk.”

Lektor i komposition Juliana Hodkinson skriver bl.a. (i sin egenskab af forkvinde for Dansk Komponistforening): ”Troen på og hengivelsen til det sande i kunstneriske erkendelser førte ham gerne ud i lange samtaler på tværs af kunst og naturvidenskab, mysticisme og religion, og i vedholdende meningsudvekslinger og polemiske debatter, ikke mindst som underviser og kollega til sine mange tidligere studerende i dansk musikliv. Der var ikke dén node, som det ikke var værd at kæmpe for eller imod – uanset om den var født af kreativt kaos eller videnskabelig præcision. Musikalsk værdi var at finde overalt.”

Basunprofessor Niels-Ole Bo Johansen fortæller: ”Jeg har snakket med ham til ud på endog vældigt sene nattetimer, både hos ham og hos mig. På trods af, at han var umådeligt respekteret og anerkendt, var han altid optaget af at udvide sin egen horisont og forsømte aldrig en lejlighed til at få mere viden. Jeg har tilbragt adskillige timer med Per sammen med en større mængde dæmpere til basunen og afprøvet spilleteknikker m.m. Han var utrættelig i sin søgen på at udvide universet – både hans og andres.”

Niels Rønsholdt, ligeledes lektor i komposition, er for ung til selv at have oplevet Per Nørgård som lærer. Men Niels kan til gengæld fortælle, hvordan Nørgårds tilgang til musik og til kompositionsundervisning stadig gør sig gældende. ”Den måde Per Nørgård talte (og skrev) om musik på – med åbenhed, nysgerrighed og vildtvoksende engagement og eksperimentlyst – har sat dybe spor i uddannelsen af komponister i Danmark, helt frem til i dag. Han var med til at grundlægge komponistklassen i Aarhus, og den føres troligt videre i ånden fra dengang – med frisind og plads til mangeartede udtryk og utraditionelle metoder.”

Tilføjelse fra redaktionen: Det var også netop pga. Per Nørgård, at Wayne Siegel i 1974 flyttede fra Californien til Aarhus, hvor han efter sine studier hos Nørgård kom til at stå i spidsen for det nationale center for elektroakustisk musik, DIEM, og fra 2003 for den første konservatorieuddannelse i elektronisk musik i Norden. 

Alle nyheder

0 resultater