Undervisning i / Primært arbejdsområde:
Rytmisk sang, sammenspil, sammenspilsledelse, sangskrivning/komposition, sang og stemmeteori (S.O.S.), KA og BA projektvejledning, praktikvejledning i sang, sammenspil og sangskrivning/komposition
Formelle kvalifikationer / uddannelse:
Formel uddannelse
:
RM (rytmisk musiklærer) i rytmisk sang og sammenspilsledelse, DJM 1995
Studentereksamen (mat.-mus.), Århus Statsgymnasium 1986
Efter-/videreuddannelse
:
Fleksibel Master studier i “Kreative lærerprocesser og kunstbaseret musikdidaktik”, IUP, Aarhus Universitet, fra sept. 2014
The Midsummer Dream School, Dramaturgi, Århus Universitet, 2011
Didaktik og professionsudvikling, Læring og filosofi, Aalborg Universitet, 2011
Den teater- og dramapædagogiske metode, DPU, Århus Universitet, 2011
Design og ledelse af kreative processer, Æstetik og kultur, Århus Universitet, 2010
Projektorienteret videnskabsteori og forskningsmetodik, Filosofi, Århus Universitet, 2008
Kompetencer:
Kurser:
Forskningskursus, Kunstnerisk udviklingsvirksomhed (KUV), DJM internt kursus, august 2014
Basic DIY kursus, PROMUS, august-november 2012
Forskningskursus, Kvalitativ forskning, DJM internt kursus, august 2012
Forskningskursus, Forskningsartikler, DJM internt kursus, sept.-nov. 2011
Forskningskursus, Kvantitativ forskning, DJM internt kursus, aug. 2009
Forskningskursus, Forskningsmetoder, DJM internt kursus, sept.-nov. 2008
Kursus med Ole Kåre Føli og Anne Rosing-Schow i Body Self Development’s System-behandling af sangerkroppen, 2006, Kursus diplom
Internt kompetenceudviklingsforløb på DJM for vejleredere af Bachelor og Kandidat projekter, 2006-07
Seminarer, konferencer:
KUV-festival, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, 5. november 2016. Deltager i paneldiskussion i forbindelse med udgivelse af artiklen Christensen, T.N.: “Kreativt sammenspil ud fra et kreativitetsteoretisk og erfaringsbaseret perspektiv”, i Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed – Antologi 2016, red. Anne Gry Haugland, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium
Creative University Conference, Aalborg Universitet, august 2016
Nordplus band teaching conference, RAMA Aalborg, april 2016
Nordplus band teaching conference, RAMA Aalborg, april 2015: Foredragsholder: ” Random numbers and joint composition”
Sammenspilsseminar for sammenspilsundervisere i Region Østjylland, ÅMS, nov. 2014: Foredragsholder: “At træne kreative kompetencer i rock og pop sammenspil”
Nordplus band teaching conference, RAMA Aalborg, april 2014: Foredragsholder: “How to train creative competences in rock and pop ensemble playing classes”
SPOT festival 2013 – Music Making konference: “Curtains – Fra skrivekrampe til færdigt album”, foredragsholder, maj 2013 http://2013.spotfestival.dk/uncategorized/curtains-fra-skrivekrampe-til-faerdigt-album-en-del-af-music-making-konference.html
Temadag for musikskolelærerne i Frederikshavn Kommune, nov. 2012: Foredragsholder: “Kreativitet i sammenspilsundervisningen”
PROMUS Branche Seminar – Aarhus okt. 2012: “How To ”Beat” The Swedes”
ECA (European Council of Artists) conference, nov. 2011: “Back To Business – The Need For Industrious Artists”
Børnekulturkonferencen 2011 – Kulturmøder, Skanderborg, sept. 2011: Foredragsholder: “At strække sig mod det uprøvede”
ECA (European Council of Artists) conference, Zagreb, nov. 2010: “Arts Funding – Artistic Freedom”
OPSANG 2010, (seminar og debat dag under SPOT-festivallen) Århus, maj 2010
ECA (European Council of Artists) conference, Malta, nov. 2009: “Experiencing the Arts – Artists” Contribution to Creative Thinking and European Innovation”
ECA (European Council of Artists) conference, Dublin, nov 2008: “Artists Mobility – Aspiration or Reality?”
Publikationer:
Christensen, T.N., Lindahl Jakobsen, S., Bøtker, J.Ø. (2023): “That’s what makes me authentic, because what we do makes sense” – Music professionals’ experiences of authenticity: A phenomenological, hermeneutical interview study”
Christensen, T.N. (2017): “Teaching Co-creation: Paradoxes in Rock and Pop Ensemble Classes”, kapitel 12 i Chemi, T, Krogh, L (eds) “Co-creation in Higher Education”, Sense/Brill
Christensen, T.N. (2017): “Kreativt sammenspil ud fra et kreativitetsteoretisk og erfaringsbaseret perspektiv”, artikel i DJM”s KUV antologi
Christensen, T.N. (2016): “Kreativt sammenspil ud fra et kreativitetsteoretisk og erfaringsbaseret perspektiv”, artikel i Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed – Antologi 2016, red. Anne Gry Haugland, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium
Hammonds, L.H., Christensen, T.N. et al (2015): “Jazz, Constructionism and Music Composition: Building Cultural Competencies in a Global Classroom through the Performing Arts”. Kapitel 16 i “Globally Networked Teaching in the Humanities: Theories and Practices”, Routledge
Christensen, T.N. (2011): ”The Blind Spot” in teaching ensemble playing within rock and pop music”, artikel på Sammenspilsledelse.dk http://www.sammenspilsledelse.dk/?page_id=1268
Medvirker som kunstner, komponist og/eller producer på følgende udgivelser:
“Før det er for sent”, Louise Juul, Target Records, 2018
“Curtains”, Turid Nørlund, GO’ Danish Folk Music 2013
“Lines In The Distance”, Turid Nørlund, GO’ Danish Folk Music 2013
“Antarctica”, Jacob Eriksen & Koldstart, Gateway Music, 2013
“Austin”, Louise Juul, Target Records, 2012
“Den sidste nat”, Klaus Handsome, Gateway Music, 2010
“Waterfall With Deer” Jonas Dahl, Stickman Music, 2007
“Planet Blue”, Jascha Richter, Gaiatone Records/EMI, 2002
“BeePop”, DO, RecArt, 2000
“The Journey”, Maryam Mursal, Real World Records, 1998
“Unsigned from Denmark”, Secrets 10, Rosa, 1998
“My First”, Christa Bendel, Kavan, 1996
“tnc: the network concept”, Inter Music, 1996
“E.T. Free” Torben Egeris, Inter Music, 1995
“Nr. 3” John Godtfredsens Trio, Eget Forlag, 1993
“Something in the Air”, Rishi, Holm, Lenz og Christensen, Fønix Musik, 1993
“The Album”, Nice Device, Genlyd- BMG/Ariola, 1993
“Forår”, Bamses venner, Elap Music, 1992
“Great Dawn of Life”, Snavs, Netto Music, 1992
“Girls deserve the Best”, Shirtsville, Genlyd-BMG Ariola, 1992
“Dansk Pop i Top”, Dorte Andersen, Elap Music, 1992
“25 år” John Godtfredsens Trio, Eget Forlag, 1992
“En halv time tidligere”, Niels Hausgaard, Medley/EMI, 1992
“Falling”, One-Eyed Jacks, BMG/Ariola, 1991
“Rock, Love and Understanding”, Amnesty International compilation, One Eyed Jacks, Elektra, 1991
“Kora Colors”, Ravi, Edition Soundless Sound, 1991
“I fornuftens Land” Niels Hausgaard, Medley, 1991
“Check min Mambo”, Mek Pek & the Allrights, Genlyd Grammofon, 1990
“Melodi Grand Prix 1989”, Snapshot, Harlekin Records, 1989
“Thomas Kjellerup”, DO, Own Company, 1989
“Melodi Grand Prix 1988”, Hip-Hop, Harlekin Records, 1988
“Du kan gå med”, Hip-Hop, Genlyd Grammofon, 1988
Erfaringsgrundlag / Seneste aktiviteter:
Deltager i “Netværk for innovation i uddannelse”, AAU (siden 2015)
Ekstern censor ved uddannelsen i Musikterapi, AAU (siden 2013)
Bestyrelsesmedlem (2008-2018) i bestyrelserne for hhv. DJBFA og SPOT Festivalen.
Bestyrelsesmedlem i ROSA (2008-2015)
Artist in residence ophold i ”The House Of Songs”, Austin, Texas, USA, august 2014 (co-writing med lokale kunstnere, koncerter, showcases, interviews mm.)
Udarbejdelse og afholdelse af COIL eLearning kursus i Composition, Arrangement and Songwriting (2013, 2014, 2016) i samarbejde med NCCU North Carolina Central University (USA) og UNISA University of South Africa (Sydafrika).
Følgeforsker på projektet ”Billeder af vand”, 2011, et kunstnerisk/pædagogisk samarbejdsprojekt mellem bl.a. Kulturprinsen Viborg, MGK og musikskoler i Region Midt, samt Centre Culturel Koombi i Burkina Faso.
Artist in residence ophold i ”The House Of Songs”, Austin, Texas, USA, Juli 2010 (co-writing med lokale kunstnere, TV optræden på KXAN, koncerter, showcases, interviews mm.) http://westlakepicayune.com/2010/07/22/flipnotics-pulls-westbankers-in-for-easy-live-entertainment/
Løbende koncertvirksomhed med mit eget solo-projekt samt orkesteret Travellor//Eionofeom
Stifter og leder af det internationale kunstnernetværk ”Spektakel”
Tidligere ansættelser:
Aarhus Universitet, Afd. for Musikvidenskab, 1995-2009 Undervisningsassistent i Rytmisk Sang og Integreret Teori og Praktik (I.T.P.). Jan. 2010 – sept. 2014 Ekstern lektor i Rytmisk Sang
Medlem af DJBFA’s Legatudvalg 2013 (udpeget af DJBFA)
Medlem af KODA’s Båndudvalg 2009 (udpeget af DJBFA)
Vestjysk Musikkonservatorium, 2007-2008, timelærer i Komposition/sangskrivning som HI (KA-niveau)
Kaospiloterne, 2003, Gæstelærer i “The body in the centre of leadership and creative processes”
Børnekulturhuset Aarhus, 2003, Workshop instruktør (interaktive skrot-eventyr / musikrejser) for børn i børnehavealderen.
Kulturhus Aarhus, 2003, Workshop instruktør på “Kulturama for børn”
Randers Musikskole & MGK, 2000-2002, Musiklærer i Rytmisk Sang på både musikskole- og MGK-niveau
Nordjysk Musikkonservatorium,1996-1997, Timelærer i Sammenspil og Brugssang, 2002, 2005 og 2009 Stævneuge-lærer i Sammenspil, 2009 afholder af kursus for HI-sangere i kreativitet, improvisation og krop
Den Rytmiske Aftenskole, Århus / Det benhårde kursus, 1990-1997, Musiklærer, Rytmisk Sang og Stemmetræning
Byggelegepladsen Nydam, Århus (for børn 7-14 år), 1986-1987, Pædagogmedhjælper, arbejdsområder: Musik, drama, keramik, udeaktiviteter.
FOKU:
Primært forsknings- eller projektområde:
Kreative lærerprocesser og kunstbaseret musikdidaktik
Co-creation i musikundervisning
Sammenspilsledelse på KA-niveau
HI-sammenspil indenfor rock og pop med fokus på originalitet og autenticitet
Sangskrivning som hold-hovedfag med pædagogik
Anvendt Dramapædagogik i sammenspil og sang undervisning
Design og ledelse af kreative processer
Kreativitet og didaktik
COIL eLearning kursus i Composition, Arrangement and Songwriting
Sang og Stemmetræning (S.O.S.)
Aktive projekter:
Igangværende CD projekter:
– Indspilning og mix af mit næste solo-album Turid Nørlund – “Mirrors On Opposite Walls”
– Indspilning af album med orkesteret Travellor//Eionofeom
Afsluttede FOKU projekter:
2015-16: Jazz, konstruktionisme, og sangskrivning – At opbygge kulturelle kompetencer i et globalt klasseværelse gennem udøvende og skabende kunst
Output:
– Udarbejdelse og udgivelse af bogkapitel: Hammonds, L.H., Christensen, T.N. et al (2015): “Jazz, Constructionism and Music Composition: Building Cultural Competencies in a Global Classroom through the Performing Arts”. Kapitel 16 i “Globally Networked Teaching in the Humanities: Theories and Practices”, Routledge
– Udarbejdelse og afholdelse af internationalt COIL eLearning kursus i komposition, arrangement og sangskrivning i samarbejde med NCCU North Carolina Central University (USA) og UNISA University of South Africa (Sydafrika).
– Oplæg om “Random numbers and joint composition” ved Nordplus band teaching conference, RAMA Aalborg, april 2015
– Udarbejdelse af engelsksproget undervisningsmateriale i sangskrivning
2014-16: KUV hvidbog artikel om “Kreativt sammenspil ud fra et kreativitetsteoretisk og erfaringsbaseret perspektiv”
Output:
– Udarbejdelse og udgivelse af KUV artikel: Christensen, T.N. (2016): “Kreativt sammenspil ud fra et kreativitetsteoretisk og erfaringsbaseret perspektiv” i DJM”s KUV antologi 2017.
– Artiklen er også udgivet i Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed – Antologi 2016, red. Anne Gry Haugland, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som det ene af DJM’s to bidrag.
2012-2013: Originalt materiale fra idé til produkt: Turid Nørlund – Curtains (album)
Projektet omhandler:
Arbejdet med co-writing med div. amerikanske sangskrivere og egne sange
Indspilning med en 100% akustisk besætning hvor alle indspiller på samme tid i samme rum.
Udgivelse af CD som D.I.Y. produktion + rapport/udarbejdelse af undervisningsmateriale.
I rapporten beskrives:
Den skabende proces: Sangskrivning ved international co-writing og kreativitetsteoretisk forankret arbejde med benspænd, rammer og regler.
Indspilning: Kreativitetsteoretisk og didaktisk forankret arbejde med indspilningerne. Hvorledes påvirker den improvisatoriske tilgang, det akustiske format og rammerne for indspilningerne slutproduktet?
Udgivelse: Projekt- og procesorienteret arbejde med D.I.Y. udgivelser.
Rapporten er delvist udarbejdet som undervisningsmateriale, der benyttes i undervisningen i Sangskrivning (BA), Sangskrivning som supplerende hovedinstrument (KA) og COIL eLearning kurset i Composition, Arrangement and Songwriting.
13. maj 2013: Album release: Turid Nørlund – Curtains, GO0613 (Go” Danish Folk Music)
Foredrag ved SPOT festival 2013 – Music Making konference: “Curtains – Fra skrivekrampe til færdigt album”, foredragsholder, maj 2013 http://2013.spotfestival.dk/uncategorized/curtains-fra-skrivekrampe-til-faerdigt-album-en-del-af-music-making-konference.html
Links:
YouTube: http://www.youtube.com/user/turidnc/videos
Køb af Turid Nørlund – Curtains (album):
CD: http://www.folkshop.dk/product.asp?product=427
Download:
iTunes: https://itunes.apple.com/album/id652758584
Amazon: http://www.amazon.com/Curtains/dp/B00CYMK7A0
Streaming:
Spotify: http://open.spotify.com/album/0yUr2zGOjYGkInnwCHE3n1
2011-2012: “Presencing” i pop og rock sammenspilsundervisning på højt niveau
Abstract: Med udgangspunkt i resultaterne fra tidligere FOKU-projekter, hvor jeg har fokus på det teoretiske grundlag for inddragelse af C.O. Scharmes U-model i pop og rock sammenspilsundervisningen på højt niveau, behandles og analyseres indsamlet empiri i form af kvalitative interviews med studerende fra mine sammenspilshold på DJM for at undersøge følgende:
-Finder ”Presencing” sted i undervisningsforløbet?
-Er det etisk forsvarligt at kræve personligt engagement i sammenspilsundervisningen baseret på U-modellen?
-Hvordan befrugter U-modellen de studerendes arbejde?
Resultaterne fra projektet benyttes ved undervisningen i Supplerende hovedfag i Sammenspilsledelse (KA) samt i Sammenspil på HI (BA+KA)
2010-2011: Brug af teater- og dramapædagogiske værktøjer i sammenspilsundervisning
Abstract: Projektet omhandler en progressiv anvendelse af teater- og dramapædagogiske øvelser i sammenspilsundervisningen på konservatoriet, hvor sammenspilsholdet skal udvikle sig til at blive et band, og fælles “spilleregler” skal udvikles på holdet. Brugen af øvelserne og deres formål og effekt for de studerende på mine sammenspilshold beskrives, og øvelserne relateres til teorien bag, med henblik på at kunne udvikle et undervisingskompendium til faget sammenspilsledelse på kandidatuddannelsen på længere sigt.
Teater og dramapædagogikken kan tilføre faget redskaber, der, på et didaktisk grundlag inspireret af Paul Heimanns dannelsesteori, gør det muligt for de studerende at lære gennem en kropslig erfaring udenfor sammenspilsfeltet, både som individer og som gruppe, og få begreber og principper konkretiseret gennem en sansende og intuitiv erfaring i en projektbaseret undervisning, der efterfølgende kan ligge til basis for refleksion og inddrages i sammenspilsfeltet. Øvelserne øger også de studerendes mod og tryghed i forhold til at udfordre deres “Comfort Zone”, hvilket gør det muligt for dem at bevæge sig ud i deres ”Stretch Zone” og udvikle sig kreativt. Metoden og didaktikken perspektiveres i forhold til teori fra Positiv Psykologi og Kreativitetsteori.
Resultaterne fra projektet benyttes ved undervisningen i Supplerende hovedfag i Sammenspilsledelse (KA) samt i Sammenspil på HI (BA+KA)
Poster ved Forskningens døgn på DJM 2011:
“The use of Applied Theatre and Drama in rock and pop ensemble playing classes
2008-2009:”Det blinde punkt” i sammenspilsundervisningen indenfor rock og pop (del 2)
2007-2008:”Det blinde punkt” i sammenspilsundervisningen indenfor rock og pop (del 1)