26.03.2020

Undervisningen fortsætter, på trods af coronakrisen

Rigtig meget kan stadig lade sig gøre, selvom der ér mange udfordringer, når lærer og elev sidder hjemme i hver sin stue og ikke kan spille og synge sammen som normalt. Det viser de første erfaringer med omfattende online undervisning på DJM.

80- 90 pct. afvikles som planlagt

Corona-krisen har lukket alle konservatoriets undervisnings- og øvelokaler fuldstændig ned, både i Musikhuset Aarhus og i Musikkens Hus i Aalborg. Alligevel bliver 80 til 90 procent af undervisningen afviklet stort set som planlagt, fortæller rektor Claus Olesen. Såvel underviserne som de studerende gør en enorm indsats for alligevel at få det hele til at glide.

De studerendes største udfordring er at komme til at øve sig, uden adgang til øvelokaler. Det kan nemt give knas i forhold til naboer, så Claus Olesen har sendt alle studerende et brev, som de kan vise deres naboer, hvori han som rektor forklarer den vanskelige situation og opfodrer til at man finder løsninger, som begge parter kan leve med.

Ud på det dybe online-undervisningsvand

Blandt de første til at tage udfordringen op, da undervisningen på konservatoriet blev lukket ned d. 12. marts, var docent Bodil Krogh og lektor Kaja Daugaard, der begge underviser i klassisk hørelære – og som ikke ligefrem er digitalt indfødte. ”Vi blev jo pludselig kastet ud på det dybe online-undervisningsvand, hvor ingen af os følte os hverken sikre eller trygge”, fortæller de. Men hen over den første weekend fik de sat sig ind i et computerprogram til online undervisning, og mandag morgen var de klar. Samtlige hørelæretimer i den første corona-uge er blevet afholdt online.

En af de største udfordringer er, at det ikke er muligt at synge sammen på samme tid pga. en lille forsinkelse i lyden. Men man finder sine nødløsninger både på dette og på mange andre problemer, fx den manglende tavle. ”De studerende er meget forstående og glade; de er velforberedte og møder ”til tiden”, og ”fremmødet” har været meget højt”, fortæller Bodil Krogh og Kaja Daugaard.

Mere personligt undervisningsrum – selvom det er digitalt

”Hej – jeg er klar, jeg sidder i soveværelset, jeg har lige smidt kæresten ud… ” Sådan kan man eksempelvis blive hilst godmorgen, når man kobler op til sine studerende, fortæller docent Martin Granum. ”Som underviser er man pludselig ”hjemme” hos de studerende og vice versa. Det gør – paradoksalt nok – undervisningsrummet mere personligt, selvom det er digitalt”, siger han. Og det er faktisk ret hyggeligt, siger flere af hans studerende.

Granum har selv indrettet sig med et online undervisningslokale hjemme i kælderen, hvor der er fred for de hjemmegående børn. Han deler video via et web-camera, han optager tale og guitar via en mikrofon, han deler musikeksempler fra Spotify og iTunes, og han streamer noder trådløst via sin iPad, som han også kan skrive på med en digital pen, som erstatning for den gode gamle tavle. ”Vi er lukket ned, men vi er stadig i gang”, siger han.

Undervisning og erfaringsudveksling på Zoom

Professor i rytmisk korledelse, Jim Daus Hjernøe, har sat sig grundigt ind i onlineplatformen Zoom, en slags ”luksus-Skype” med mange gode features, ikke mindst i en musiksammenhæng. Programmet kan desuden optage undervisningen, så de studerende kan se og høre lektionen igen bagefter. Jim Daus har lavet en intro-video til programmet og delt den på Youtube, som en hjælp til sine nærmeste kolleger. Men efter blot 10 dage havde videoen allerede omkring 100.000 visninger, og Daus har fået masser af positive tilbagemeldinger, bl.a. fra Berklee, New School of Music i New York og The Royal Academy of Music i London.

Fredag eftermiddag i den første hele corona-uge mødtes en lang række undervisere til erfaringsudveksling via netop Zoom. Jim Daus demonstrerede for sine kolleger, som alle kunne sidde hjemme og følge seancen via Zoom, hvordan man kan forbedre lyden i programmet. En sanglærer fortalte, hvordan hun bl.a. havde gode erfaringer med at sætte sine studerende til at synge med indspillet musik i hovedtelefonen, som hun ikke selv kunne høre, hvorved hun fik den studerendes sangstemmen helt rent og efterfølgende kunne give kritik. Andre kunne fortælle, hvordan de fx har udvekslet både noder, opgaver og lydoptagelser via programmet.

På trods af det væsentlige problem med at man ikke kan spille og synge sammen live, så har det således alligevel vist sig, at det ér muligt i vid udstrækning at gennemføre meningsfuld musikundervisning på højt niveau online.

Alle nyheder